2009. március 21., szombat

Szórády-féle Hengermalom Rt - Mosonszentjános

Mivel túl hosszúra sikeredett volna a kökénytúra ezzel a bejegyzéssel, így gondoltam, inkább külön szemelvényt szentelek neki.
Útközben megtudtam, h leakarják bontani kisvárosunk 110 éves építményét. Annyira utálom, ha vki megvesz egy régi, de tényleg régi házat - a kertjében, hatalmas - egészséges - gesztenyefák, ami hűs árnyékot adnak, egyszerűen kivágják. Helyébe persze nem ültetnek semmit, a kerítést buzi nagy betonoszlopokkal helyettesítik. Undorító. Aztán itt ez a másik kezdeményezés is, a Szórády-féle Hengermalom. Amit találtam róla, a neten elég kevés: Itt még felújításról volt szó, a következő cikkben meg már bontásról. Iszonyat. Kár hogy csak rombolni tudnak és építeni nem!
Megújulhat az ipartörténeti emlékDátum: 2005. August 26. Friday, 00:06
Időről időre felröppennek hírek a vasút mellett évtizedek óta üresen álló, egykor szebb napokat is megélt Szórády-féle hengermalom sorsáról. Információink szerint a jelenlegi tulajdonos az épület felújítását és az üresen álló telekrészen egy bevásárlóközpont felállítását tervezi.
A Szórády család által 1894-ben épített üzem egykoron Moson vármegye második legnagyobb szemestermény tárolója és feldolgozója volt. Mára azonban az egykori büszke múlt nyomait is nehéz felfedezni a kitört ablakok és az omladozó vakolat alatt. Az utóbbi időben egyre gyakrabban keltek szárnyra később aztán megcáfolt, vagy tovább toldott információk a malom jövőjéről. A lehetséges variációknak se szeri se száma, ezért mi is utánajártunk, s megpróbáltuk kibogozni a szálakat.
Információink szerint az épületegyüttes osztrák származású tulajdonosa a terület beépítetlen, a főúthoz közel eső részén egy bevásárlóközpont építését tervezi. E mellett felmerült a gyárépület szállodává alakítása is, tudta meg televíziónk. A múlt század eleji téglaépület az országban ritkaságnak, a régmúlt ipartörténeti emlékének számít, ezért védettséget élvez.
Így a malomépület átalakítása, felújítás látszik célszerűnek. Az átalakításánál figyelembe kell venni az üzem korábbi arculatát, tehát a már megszokott kép csupán annyiban változik majd, hogy végre nem a leomló falak fogadják a vasúton városunkba látogatókat.
Úgy tudjuk az építkezések a következő év tavaszán kezdődnek csak meg. Addig is bízzunk benne, hogy a nagy múltú, patinás épület a jövőben visszanyeri eredeti állapotát, és Jánossomorja egyik újabb díszévé válhat.

"
Két malomban őrölnekDátum: 2007. November 16. Friday, 16:40
Beadványban kéri az egykori malom védelmét a Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság az önkormányzattól. Az épület helyi egyedi védelméről, így tervezett bontásának megakadályozásáról november 28-i ülésén dönthet a képviselőtestület.

Újabb tervek merültek fel a vasút mellett évtizedek óta üresen álló Szórády-féle hengermalomról. Legfrisebb értesüléseink szerint új tulajdonosa egy autóalkatrész kereskedelmi hálózat elosztó telephelyét szeretné kialakítani, a több mint 110 éves, épületet pedig lebontatná. A bontás megelőzéséért fordult beadványában a városvezetéshez a Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság. A bizottság indoklása szerint a karakteres épület mára Jánossomorja egyik szimbólumává vált, így lebontása nagyban megváltoztatná a település arculatát. Emellett az épület országos szinten is ritkaságnak számít, és mint ilyen, ipartörténeti emlékként szintén megilletné a védelem.Amennyiben a képviselőtestület is osztja majd a bizottság véleményét, úgy a tulajdonos az épület megtartása, illetve felújítása mellett kell, hogy megkezdje a beruházást.Veres Dávid"

És amit találtam a Jánossomorja c. könyvben a Szórády-féle hengermalomról:
"A helyi vállalkozó első nagyobb, iparszerűen működő malmát az egyik fő közlekedési útvonalon, Ausztria felé, illetve onnan történt szállításokra alapozták. Mayer Márton (korcsmáros) és Társai féle "Katalin" gőzmalmát 1900-ban nyitották meg. Az idő során "Katalin gőzmalom részvénytársaság Mosonszentjános" néven szereplő vállalkozás 1910 áprilisában feloszlott és felszámolták. A malmot ugyanis megvásárolta egy Ratzenböck Károly nevű öntésmajori (Kapuvár) birtokos és nagybérlő.
A nagy lehetőséget azonban elsőnek a soproni Szórádyak ismerték fel. 1894-ben megindult a munka a vármegye második legnagyobb szemesterménytárolója, a Szórády István és Társai (fiai) néven bejegyzett vállalkozásban. A "Rozália" nevet kapott nagy műmalom közvetlen vasúti kapcsolatával és modernnek számító berendezésével és tőkeerejével hamarosan tönkretette a fentebb említett helyi vállalkozók malmát. A cég 1911-ben Szórády-féle Hengermalom Rt. néven 500 000 koronás alaptőkével részvénytársasággá alakult. Vezérigazgató Szórády Kálmán, helyettese Szórády Béla, ügyvezető igazgató Juba Gyula, igazgatóság tagok Ámon Adolf, Bozzay Miklós és Töreky Aladár lettek, a felügyelő-bizottságba póttagként bekerült Schmidt Márton is.
Hamarosan kiépítették a vasúti iparvágányt is. Az üzemet tulajdonosai 1920 után 'Szórády-féle Hengermalom Rt. Mosonszentjános' néven üzemeltették. 1924-ben bekövetkezett vezetőségváltáskor a korábbi könyvelő, a kereskedelmi akadémiát végzett Tóth István lett az rt. igazgatója. Ekkor a Szórádyak vagyonának kiváltása érdekében nagyobb alaptőke-emelésre is sor került. A cég a gabonaőrlés mellett 1935 végétől újabb közellátási szerepet vállalt a zsellérerdőben létesített sertéshizlaldával. A cég országos hírnevet is szerzett az 1928. évi Országos Mezőgazdasági Kiállításon bemutatott termékeivel. Az aranyérmet hozó kiállításuk fő attrakciója 84 darab díszes üveghengerben elhelyeztt termékeiket. Ezek közérthetően mutatták be az őrlemények egyes fokozatait, azok fajtáit és a modern malomipar teljese termékskáláját. "

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése