2009. március 20., péntek

Zenei kavalkád Bpn, 2. rész :)

...folyt.köv.
Következő programként, a Millenárist céloztuk meg, a Budapest Fringe (www.budapestfringe.com ) fesztivált.
"Frindzs 2.0
Kezdjük egy kis nyelvészettel, az a filozófusoknak is segíteni szokott. A "frindzs" angol eredetű szó, pontos magyar jelentése még alakulóban van. Főnévként arra az összművészeti kavalkádra utal, amely a tavasz első napjaiban a főváros szívének kulturális vérellátásáért felel. Igeként - frindzsel v frindzsezik - három jelentése körvonalazódik. Az egyik: gátlásait levetkőzve megmutatja, amit tud és/vagy nem tud; a másik kettő pedig arra vonatkozik, ami több ezer laikus művészetzabáló - ezek vagyunk mi, mondta PfzE - illetve jónéhány művészeti szakember március végi tevékenységét jellemzi. A laikus érdeklődők esetében a "frindzsel" ige a "nyitott szemmel, füllel és szellemmel bóklászik legalább hét helyszín között és figyel" jelentésben értendő, míg a zsűrinek kinevezett szakemberek esetében a szó jelentése inkább "türelemmel és hallatlan önuralommal végigüli, ahova beosztották". ... De a Frindzs talán éppen azért annyira fontos, mert lehetőséget ad az embernek, h szabadon végiggondolja, vagy akár kipróbálja, meddig is terjednek a művészet határai. És hogy ennek végiggondolására igenis szükség van, azt jól mutatja, h idén majd' kétszer annyi jelentkező volt, mint tavaly, így a fesztivál hatvan órája alatt összesen 350 produkciót láthatunk, hallhatunk, érezhetünk, szagolhatunk. S hogy ezen túl miben különbözik a Frindzs 2.0 az 1.0-ás verziótól? Talán és remélhetőleg csak annyiban, h az idei Frindzset nem Pesten, hanem Budán, az újra Millenárisra kersztelt Jövő Háza komplexumban és a Marczibányi téren kell keresnünk. Mert idén is lesz sok fellépő és még több néző, idén is lesznek díjak (komoly fellépési lehetőségekkel), idén is van szép műsorfüzet, amit lehet lapozgatni, idén is lesz zsűri, akikkel lehet beszélgetni és akiket lehet utálni (vagy szeretni), idén is be kell tartani a Frindzs házirendjét, és idén is lehet a különböző helyszínek között fejvesztve rohangálni, egymással ismerkedni, vagy egyszerűen csak üldögölni a nyüzsgésben és a koratavaszi napsütésben, bambulni és elgondolkozni a művésezt mibenlétében."
Igazából, fogalmam sem volt róla, h hova is jövünk. PfzE kezében a programfüzet, majd az előre megcélzott előadók látogatása volt a cél. Bíztam benne, h jókat válogat ki, és igen, nagyon jó kis előadásokon vettünk részt. Volt mikor csak 2 szám erejéig, majd oldalba bök "mennyi idő?" kérdéssel, nyugtázta, és irány a következő program, volt amelyiket egy az egybe végig néztük, volt amelyik alatt lilahagymás zsíros kenyeret majszoltuk. Nagyon jól éreztem magam.
A világzenei színpadot részesítettük előnyben, itt először (18:10) a Keleti Átjárót hallgattuk: "az együttes muzsikája moldvai, magyarországi, erdélyi, albán, török, kurd, makedón népdalokra épül. A dallam és a szöveg eredeti formájában hangzik fel, a hangszerelés azonban a jazz, a rock és a komolyzene határvidékén kísérletezik, fafúfóvosk bevonásával. Időtlen gyökerek, aktuális hangulat. Az együttes 2004 szeptemberében alakult. Tagjai a lgekülönbözőbb műfajok felől érkeztek a közép- és kelet-európai népzenei hagyományokat újraformázó csapatba. Azóta izgalmas kísérletezések, műhelymunka, örömkoncertek:aktuálfolk."
Itt már volt is átfedés a következő zenével, mivel az 18:30-kor kezdődött, szintén világzene, de egy másik helyszín, a Teátrum Stúdió 2, az Ajde Braco - balkáni fúvószene: az újszerű formáció kelet-közép-európai és balkáni zenéből alakította ki sajátos stílusát. Céljuk, h megtáncoltassák a közönséget, és ízelítőt adjanak a balkáni térség változatos és tüzes dallamaiból. A harmóniák mellett zenéjükben kiemelt szerepet kap a ritmus, s a koncert hangulatát pörgős dobszólók fokozzák. A csapat (melynek mozgásra ösztönző neve azt jelenti: Gyerünk, tesók!) hazai jazz- és népzenészekből áll, akik a két stílus egészséges és modern fúziójára törekszenek.
A soron következő, ami már elkezdődött mire odaértünk (18:50) a zsíros kenyeres Frufru színpadon zajlott, a Flótás Együttes - fordulj a nap felé. Ez annyira nem hagyott bennem mély nyomokat, mint a következő(19:20) sem a Túlpart együttes/ csak az olvassa... címmel. De azért írok róluk pár sort :), Flótás Együttes: Hagyományőrzésre törekvő, feldolgozásokon alapuló moldvai csángó népzene, a megszokottól eltérő hangszerelésben és előadásmódban. Az együttes 2001-es megalakulása óta tradicionális moldvai csángó népzenével foglalkozik. Az együttes a legkülönfélébb népzenei irányzat művelőiből áll, így a vonós nezei hangzástól a bolgár dallamokon át a pávaköri mozgalomig több stílus alakította a zenekari hangzást. Túlpart Együttes: A 2006-ban megjelent első, illetve a következő lemez anyagából összeállított műsorban a népi hangszerek mellett elektromos hangszerek is megszólalnak - megfelelő arányban. Az együttes elsősorban a 20.századi magyar költők - Nagy László, József Attila, Ady Endre, Radnóti Miklós - verseinek megzenésítésével foglalkozik, de van gyermekműsoruk, tartanak rendhagyó irodalomórát s táncházat is.
És az utolsó a mai napom, ami sztem fergetegesen jó volt, az EtnoRom Együttes/ Gipsy music koncert a Frufru színpadon: Roma folk világzene Romániától a Balkánon keresztül Spanyolországig és Oroszországig szabolcs-szatmári cigány tánccal és hastánccal. Az együttest Balog József és Künstler Ágnes - korábban a Kalyi Jag együttes tagjai - alapították 2005-ben. Rományi Lumá - Cigányvilág c. lemezük 2006 szeptemberében jelent meg. Sokan voltak minden előadáson, de itt, iszonyat sokan. Tetézte a hangulatot, mikor az Alexandra nevű hastáncos nő is színpadra lépett, fekete-piros szerkójában. Mikor egy-egy pillanatra a színpad előtti rész is előtérbe került a sok emberke mögül, akkor láttam, h ott is ropják elég erőteljesen. Itt jó sok energiát begyűjtöttem, h a következő napot is bírjam, mert elmondva is soknak tűnt a program, nem hogy még át is élni. :)
Villamosra szálltunk a Moszkva téren, és jó pár változtatás után - mint mindig - kirajzolódott a vasárnapi program is.
folyt.köv

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése